کد خبر 131154
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴

الياس نادران در تذكري گفت: اي كاش مباحثي كه در جلسه غيرعلني صبح مطرح شد در جلسه علني مطرح مي‌شد تا هم ملت غريبه تلقي نمي‌شدند و هم در مشروح مذاكرات مجلس به ثبت مي‌رسيد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا ، الياس نادران در تذكري گفت: اي كاش مباحثي كه در جلسه غيرعلني صبح مطرح شد در جلسه علني مطرح مي‌شد تا هم ملت غريبه تلقي نمي‌شدند و هم در مشروح مذاكرات مجلس به ثبت مي‌رسيد.

وي تاكيد كرد: آيين‌نامه مجلس، يك مجموعه است و استناد به يك ماده خاص رافع مسئله نيست از ماده 65 به بعد آيين‌نامه مسير، سازوكار و حقوق نمايندگان مشخص شده است و هيأت رييسه مجلس، صرف برداشت از آيين‌نامه نمي‌تواند حقوق نمايندگان را ضايع كند.

نادران در ادامه با اشاره به سخنان ابوترابي‌فرد گفت: گفتيد در ماده 70 صراحتي وجود دارد و باز گفتيد براي بيان نظر نماينده معترض پيش‌بيني نشده است، شما كه بنا داريد به صراحت آيين‌نامه اتكا كنيد، بگوييد در كجاي آيين‌نامه گفته كه كميسيون تحقيق فقط مي‌تواند اظهارنظر كند و نماينده معترض حق بيان ادله خود را ندارد.

نادران خاطر نشان كرد: آيين‌نامه براي بيان نظر نماينده معترض حق قائل شده است، چه نماينده معترض و چه ساير نمايندگان معترض درباره پرونده يكديگر مي‌توانند اظهارنظر كنند. نمايندگان در صحن علني بايد ادله‌ي طرفين را بشنوند بنابراين نمي‌توان نمايندگان را از اين حق خود محروم كرد.

وي يادآور شد: رويه اينطور بوده است كه هر جا آيين‌نامه سكوت كرده، به آن عمل مي‌شد حال كه بايد به رويه عمل شود طور ديگري عمل مي‌كنيم.

نادران با اشاره به دعوت‌نامه‌هاي ارسالي از سوي هيات رييسه براي برخي از نمايندگان گفت: مگر براي 290 نماينده دعوت‌نامه فرستاده شده است. اصلا فلسفه حضور من، دكتر توكلي و ساير نمايندگان معترض كه در قالب دعوت‌نامه خاص انجام شده است چه وجهي دارد، اگر وجهي دارد آن را بفرماييد.

وي افزود: مطابق ماده 70، ابتدا سخنگوي شعبه ادله رد اعتبارنامه را بيان مي‌كند و بعد نماينده معترض بايد ادله خود را بيان كند. استدعا دارم به استناد اين فصل از آيين‌نامه داخلي مجلس، حق نماينده معترض را ضايع نكنيد.

ابوترابي‌فرد در پاسخ به تذكر نادران گفت: درباره اينكه بر اساس كدام ماده آيين‌نامه از شوراي نگهبان استعلام شده بايد گفت بر اساس ماده 65 اين كار انجام شده است.

وي افزود: ماده 65 مي‌گويد رسيدگي به اعتبارنامه‌ها را شروع و نسبت به مداركي كه در شوراي نگهبان مورد رسيدگي قرار نگرفته، تصميم‌گيري نكنيد. اين نقشه راه در آيين‌نامه مشخص شده، پس ما بايد نظر شوراي نگهبان را مبنا قرار دهيم. هيچ نماينده‌اي نسبت به اين استعلام از شوراي نگهبان نظر مخالفي ندارد.

نايب رييس مجلس افزود: راي‌گيري پس از شنيدن ادله فرد معترض قابل قبول است. آيين‌نامه اجازه طرح در شعبه را به نمايندگان داده است. كميسيون تحقيق، منتخب نمايندگان است. از معترض يا معترضان دعوت مي‌كند و نظراتشان را اخذ مي‌كند. وقتي شعبه بررسي كننده اعتبارنامه‌ها و كميسيون تحقيق ادله‌ي نماينده معترض را نمي‌پذيرند و آيين‌نامه هم در اين مورد سكوت مي‌كند، نمي‌توان گفت كه فرد معترض در جلسه علني ادله خود را بيان كند و همه دنيا همه اظهارات وي را بشنوند.

ابوترابي تاكيد كرد:‌ برداشتم از آيين‌نامه اين است كه نمي‌توان چنين كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس